Sunday, September 8, 2013

Berbekam...is ok but..careful


Amalan ini memang sudah terkenal di kebanyakan negara asia malah pengamal di negara barat juga mula menunjukkan minat.

Hukumnya sila baca lebih lanjut di laman ini.
 ...http://www.fimadani.com/bekam-sunnah-atau-mubah/

Saya ingin menasihatkan pembaca yang berminat untuk menjalani terapi ini..

1. Pastikan pengamal tahu cara mensterilkan atau membersihkan alat alat yang dipakai semula...AWAS virus HIV, Hepatitis B, Hepatitis C boleh merebak melalui medium yang tercemar dengan darah....ramai orang yang sakit pergi berbekam kan? so...kita tidak tahu pelanggan sebelum kita yang menggunakan alat bekam mungkin ada penyakit bawaan darah yang berbahaya. At least please make sure there is UV sterilizer being used.

2. Pastikan anda tidak mengalami penyakit kurang darah ( anemia ) kerana prosedur ini boleh menerukkan masalah anemia anda.

3. Pastikan anda tidak memakan ubat mencairkan darah seperti warfarin, takut tak berhenti pendarahan nanti...

dont worry, usually responsible practitioner will screen you of dangerous medical condition first before the procedure BUT ...for the STERILIZATION issue, u have to put some effort to ask for details ...It is a MUST...kalau tak remember penyakit seperti HIV, Hepatitis mudah merebak


Ha ha...sejujurnya saya mengaku tak pernah berbekam kerana
saya berpendapat...lebih baik saya pergi menderma darah....

Doing a blood donation in a safe and clean environment with available medical team around is just perfect....

Yes, u will have the same benefit of bekam...'by letting go of your blood out from your body' and in addition, for other people benefits too.

Jadi sekiranya saya mahu membuang sebahagian daripada darah saya dari badan melalui prosedur yang selamat dan bersih, juga untuk membantu orang lain yang perlukan darah....saya akan pergi menjalani program DERMA DARAH (BLOOD DONATION)



2 comments:

Unknown said...

Do we need to go on a medical check-up before blood donation?

Dr Redduan said...

hi Zaima..sorry for long delay
before u are allowed to donate blood, u will be screened by the health officer for contraindications. If u have any, u will be strongly advised not to proceed and see your doctor instead for clarification...